سه‌شنبه، آذر ۱۷

مقاله خودنویس درباره کمپین امام نقی

مقاله سایت خودنویس درباره کمپین امام نقی:

کمپین «یادآوری امام نقی» در فیس‌بوک و خشم مذهبیون اصول‌گرا

چندی پیش صفحه‌ای در فیس‌بوک شروع به کار کرد با عنوان «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان». محتوای صفحه برخلاف عنوانش نگاهی طنزگونه است پیرامون مسائل مذهبی. این صفحه توانست در مدت کوتاهی تعداد قبل توجهی عضو جذب کند، اما در عین حال خشم مذهبیون اصول‌گرا را نیز برانگیخت.


در این صفحه امام نقی (هادی) امام دهم شیعیان فردی است که در زمان و مکان خاصی زندگی نمی‌کند. گاهی در صدر اسلام است و گاهی نیز جملاتی را به طنز می‌کشد که از زبان آیت‌الله خامنه‌ای یا احمدی‌نژاد بیان شده است. به نوعی می‌توان گفت بیشتر نوشته‌های این صفحه نه به قصد به مسخره کردن یک امام شیعه، که با هدف نقد روحانیت و حکام اسلامی ایران نوشته می‌شوند.



«ادمین» این صفحه در گفتگویی با خودنویس هدف از راه اندازی این صفحه را مبارزه با خرافه‌پرستی و تابو شکنی عنوان کرده و معتقد است هنوز بسیاری از مردم ایران در این زمینه در فقر فرهنگی به سر می‌برند. وی در این باره ادامه داده است: «به نظر ما طنز بهترین سلاح برای شکستن این بت‌ها بوده و هست. ما ساعت‌ها و ساعت‌ها با کسانی که دوست داشتند بیشتر بدانند بحث کردیم و روشن‌گری انجام دادیم. هنوز یک‌ماه از تاریخ تاسیس این صفحه نگذشته در حالی که بیشتر از ۴۶۰ هزار بازدید داشته‌ایم.» وی همچنین اعتقاد دارد که چنانچه حتی جمهوری اسلامی در ایران تغییر کند «اگر مردم بخواهند با همان طرز فکر دیدن عکس خمینی در ماه زندگی کنند، یک رژیم دینی دیگر بر ایران حکم‌فرما خواهد شد و هیچ بعید نیست سی سال دیگر ما حسرت این روزهای ایران را بخوریم. پس باید تغییر را از باورهای مردم آغاز کنیم.»



اما در مقابل اصول‌گرایان داخل ایران به شدت از راه اندازی چنین صفحه‌ای به خشم آمده‌اند. ابتدا وبسایت «شیعه آن لاین» یادداشتی را منتشر کرد که در بسیاری از وبسایت‌های اصول‌گرا تکرار شد. در این یادداشت آمده است «اینجاست که غربت امام هادی مشخص می‌شود! چند سال پیش دشمنان مزار و حرم را تخریب کردند و اکنون هم این‌گونه در بین شیعیانش هم غریب است! تا کی باید سکوت کنیم و ساده نگاه کنیم؟ می‌شود وبلاگ زد، بسم‌الله! حمایت کنید. تا دیر نشده طراحی کنید، پوستر بکشید، طرح بزنید، دستی بر قلم ببرید. دارند دین و اعتقادات‌مان را می‌گیرند! تو رو بخدا یه حرکتی کنید، حرفی بزنید، چیزی بگویید. ساده نگذرید! ...» این یادداشت همچنین در پایان از مسوولان قضایی خواسته است که بی‌تفاوت از کنار این مسائل نگذرند.



در ادامه صفحه‌ای در فیس‌بوک راه اندازی شد به نام «از توهین كنندگان به ائمه بیزاریم» که در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ نفر عضو دارد.



اما فعالیت‌های اصول‌گرایان به همین جا ختم نشد. روز دوشنبه فارس نیوز و در ادامه، دیگر سایت‌های اصول‌گرا در خبری اعلام کردند که «گروهی از شیعیان و ارادتمندان به مقام عظیم‌الشان حضرت هادی‌ علیه السّلام ... دست به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات كامل این افراد گمراه زده‌اند و در قالب پایگاهی ‌با عنوان "هتاكین " این مشخصات جمع‌آوری شده را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.» منظور از این افراد گمراه اعضای صفحه «امام نقی» بوده است.



گردانندگان وبلاگ هتاکین که به نظر می‌رسد علاقه‌مند به روش‌های پلیسی هستند اعلام کرده‌اند «درخواست ما از مراجع قانونی جمهوری اسلامی ایران برخورد قاطع با این هتاکین است و مشخصات تمامی هتاکین داخل کشور و خارج کشور با تمام جزییات در اختیار ارگان‌های مرتبط قرار خواهد گرفت.» این در حالی است که بسیاری از اعضای این کمپین با اسامی غیر واقعی در آن به انتشار مطلب می‌پردازند. خودنویس تلاش کرد که در تهیه این گزارش از نظرات مدیران این وبلاگ بهره بگیرد که جوابی از جانب آنان دریافت نکرد.



ادمین صفحه «امام نقی» در باره بازتاب این کمپین در میان نیروهای نزدیک به حاکمیت ایران به خودنویس گفت: «در ابتدا هرگز فکر نمی‌کردیم که به این سرعت رشد کنیم. ولی در میانه راه - بعد از هفته اول- تهدید‌ها و دشنام‌ها و ... آغاز شد و فهمیدیم که نباید بی گدار به آب بزنیم و به همه بارها و بارها اعلام کردیم که رژیم از قصد ما آگاه شده و فعالیت در این صفحه با پروفایل اصلی‌تان خطرناک است. اکنون ما به همه روش‌های امنیتی متوصل می‌شویم تا امنیت اعضای فعال صفحه به خطر نیافتد. و تقریبا هیچ حرکتی از جانب نیروهای سایبری-امنیتی رژیم برایمان غیر مترقبه نیست. ما در صفحه‌مان قسمت مربوط به مباحثات و گفتگو ها را راه اندازی کرده‌ایم و از کسانی که نسبت به این صفحه انتقادی دارند و دوست دارند در محیطی منطبق بر احترام متقابل بحث و گفتگو کنند، در آنجا پذیرائی می‌کنیم.»



وی همچنین درباره خط قرمزهای صفحه می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم که به همه گوشزد کنیم که شخصیت پیج را نگه دارند! ازهمه خواهش می‌کنیم که از کلمات رکیک استفاده نکنند. ما در این صفحه تاکید بسیار زیادی نسبت به توهین‌های نژادی و قومیتی داریم. مثلا اگر کسی به اعراب یا ترک‌ها یا لرها توهینی کند بلافاصله و بدون هیچ اغماضی، حذف می‌گردد. هدف ما اتحاد همه اقوام ایرانی در راه مبارزه با خرافه پرستی است.»



به نظر نمی‌رسد که تهدید‌های مذهبی‌ها تاثیری در کاهش محبوبیت این صفحه گذاشته باشد. اما همچنان جای یک پرسش قدیمی در این میان خالی می‌ماند که مرز آزادی بیان و ابراز عقیده کجاست؟

۱ نظر:

شما هم قار بزنید...